Vad vill du bli när du blir stor?

Ni vet en sån där "mina vänner" bok som man hade som litet barn? Där det var en massa sidor med frågor ens vänner fick svara på. Och om de ville kunde de limma fast en bild på sig själv.
Det fanns en fråga där som löd: Vad vill du bli när du blir stor?
Och jag tror nästan alla, inklusive mig själv (Ja, jag skrev i min egen vänner-bok) skrev liknande:
Jag ska bli en superstjärna, jag ska bli popstjärna, jag ska bli filmstjärna.

Alla ville bli kändisar och stormrika. Jag med. Men i dagsläget om jag själv fick välja, skulle jag skriva något helt annat. Jag vill inte bli någon kändis som alla vet allt om. Visst, det skulle väl vara roligt att få visa upp någon talang man har och tjäna snuskigt mycket pengar på det, vara med i Oprah, vara med i skvallertidningar, få gå på röda mattan, få VIP till det mesta och få trycka på sig designerkläder varje dag. Men fördelar har alltid nackdelar, eller hur?

Tänk att inte kunna gå någonstans utan att alla vet vem du är. Att bli förföljd av papparazzis som frebilt knäpper bild efter bild på dig, och hoppas att fånga ett ögonblick skvallerblaskorna betalar tonvis med pengar bara för att kunna visa upp för världen. Hela ens privatliv försvinner. De måste ha livvakter strosandes efter sig, och i vissa fall får vissa galningar som bryter sig in i deras hem, skickar hotbrev, och vi ska ju inte glömma de kändisar som till och med har blivit mördade, eller någon i deras familj.

För några år sedan skrevs det nästan enbart om Britney Spears, ni vet när hon rakade av sig allt hår och anföll en bil med ett paraply? Alla tyckte hon var galen och det har gjorts en massa parodier på händelsen.

Men jag själv tycker bara synd om henne, inte nog att hon är en världsstjärna, hon blev det när hon bara var ett barn. Hur hanterar man kändislivet då? Ska jag vara ärlig så skulle jag troligtvis göra exakt samma sak om jag var hon. Och hennes mamma gjorde en bok där hon lämnade ut allt privat om Britney, hennes egen mamma, hennes eget blod.

Och jag kan inte räkna på fingrarna hur många barnkändisar som efter vägen har spårat ut, börjat knarka, festar varje kväll, åkt in i fängelse...

Jag lever hellre som jag gör nu, jag kan gå ner på ICA osminkad med världens fulaste frisyr och handla utan att någon egentligen bryr sig. Istället för att någon pappaazzi fångar en bild på mig som sedan trycks i en skvallerblaska med rubriken:

"Såhär såg Christine ut när hon gick och handlade mjölk, rykten går att hon har börjat knarka och sagt upp bekantskapen med hennes familj, av bilden att tyda misstänker vi att alla rykten är sanna!"

Så om jag nu skulle svara på frågan vad jag vill bli här i livet, skulle jag nog svara något liknande som;

Djurskötare, kurator, journalist, författare....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0