Lite nyttighetstips!

Tyvärr blir det ingen fortsättning på novellen ikväll. Har så mycket tankar i huvudet som svärmar runt, så jag kan inte riktigt fokusera. Istället tänkte jag bjuda på lite nyttiga tips!

Det är ju extremt lätt att bli sugen på något att mumsa på sent på kvällen. Helst lite mackor med ost på och oboy på sidan om. Visst ska man äta det om man vill, men om man istället vill ha ett nyttigt kvällsmål kan jag tipsa om det jag nyss åt!
En skål med a-fil och havrekuddar och ett glas med provivas blåbärsdryck, eftersom jag har problem med magen sen katarren tog jag a-fil istället för vanlig fil och proviva istället för vanlig blåbärssoppa, då det innehåller bra bakterier som håller magen i form! Är man lite mer sötsugen kan man alltid skiva ner lite banan i filen, det är jättegott och nyttigt!
Ett annat tips som jag försöker göra så ofta som möjligt, innan man ska sätta sig ner och äta, drick ett glas vatten som lugnar ner magen lite och stillar hungern precis innan, då äter man inte lika mycket men blir lika mycket mätt!
Och en annan sak, ni vet när man ska äta mat, och det ligger några skivade tomatbitar eller gurka på tallriken? Hur sugen blir man på att äta grönsaker då? Gör i ordning en sallad istället och hacka allt i småbitar, ha i lite fetaost kanske, olivolja och lite svartpeppar. Då blir salladen mer speciell, och mycket godare att äta!
Lika med frukt, jag är extremt dålig på att äta frukt, har tröttnat på det av någon anledning. Men då kan man istället göra i ordning en god fruktsallad. Fokusera på att göra det nyttiga roligare, sen jag har gjort det har jag ätit betydligt mer bra saker.
En annan grej som jag gör är att jag växlar mellan att bara äta kött och grönsaker, och sedan vanlig mat. Idag till exempel åt jag kyckling med wokgrönsaker, jag saknade faktiskt inte att ha lite potatis på sidan om.
På senaste tiden har jag börjat tänkt på vad jag handlar hem, och vad jag äter som mellanmål. Förut insåg jag faktiskt inte hur pass mycket socker det är i t.ex en risifrutti, eller i vanlig yoghurt. Man blir lite lurad av reklamen i affärerna när det står "nu med mindre fett" på till exempel yoghurt. Fettet ska man egentligen inte oroa sig för, det är sockret. Socker är mycket farligare än fett. Jag kollar ofta på innehållsförteckningarna hur mycket socker det är, ju snabbare sockret nämns, desto mer socker är det.
Och på talan om socker, jag äter ofta bara godis en gång i veckan, det är svårt till en början, men efter ett tag försvinner suget och man blir van. Och jag byter ut vanlig choklad mot mörk choklad, istället för chips kan jag äta rostade solrosfrön och istället för läsk brukar jag dricka mineralvatten, för personligen är jag endast ute efter själva kolsyran.
Nu försöker jag inte säga att jag är värsta kontrollfreaket när det kommer till godsaker och mat, jag kan unna mig saker, men ibland vill man ju kunna unna sig lite bättre saker.
När det kommer till motion märker ni nog att jag tar promenader ofta, det är för att det inte är så jobbigt, och det räcker om man tar en promenad på 30 till 40 minuter 3-4 gånger per vecka. Med lite bra musik i lurarna svischar promenadstiden fort förbi!
Ät det ni vill äta, motionera hur och när ni vill, de här tipsen var mer om man är intresserad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0