Christine tycker till!

Jag var nere på stan förut en gång, för ett tag fastnade min blick på en dam som skulle passera ett övergångställe, och hon såg väldigt osäker och rädd ut. En bil stannade, och det var som att hon inte riktigt var beredd på det, ett brett leende syntes i hennes ansikte och medan hon glatt promenerade framåt, vinkade hon glatt till föraren.
Då undrar ni nog vart jag vill komma. Om vi säger såhär, jag tackar inte en förare för att de stannar om jag själv ska gå över ett övergångsställe, varför skulle jag tacka? Övergånsställen är ju till för att vi fotgängare ska kunna ta oss fram, och det är ju förarens skyldighet att stanna och släppa förbi oss. Inte för att så många gör det, jag har varit med om att man har fått stått och väntat och väntat men ingen stannar, eller att någon stannar men man hinner knappt ta sig över halva övergångsstället innan de gasar på och kör, så att man nästan måste springa över. Det värsta jag vet är när jag ser äldre människor som ska passera, och förarna är så hetsiga och stressar dem. Brist på respekt är vad det är.
Däremot kan jag vinka och le när en bil stannar när jag ska passera en väg utan ett övergångsställe, för då har de ju ingen skyldighet att stanna och låta en gå över, men vissa är vänliga och gör det ändå. Men jag kommer inte tacka en bil för att den stannar när jag ska passera ett övergångsställe, för det är helt enkelt deras skyldighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0